۱۰ کتاب برتر حوزه ی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲

1- ابرقدرت­ های هوش مصنوعی: چین، سیلیکون­ولی و نظم نوین جهانی

نویسنده: کای-فیو لی

تعداد صفحات: 272 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/AI-Superpowers-China-Silicon-Valley/dp/132854639X

خلاصه: در کتاب ابرقدرت­ های هوش مصنوعی، نویسنده، ادعا می­کند که به علت رشد بی­سابقه در حوزه­ی هوش مصنوعی، تغییرات شگرفی بسیار زودتر از آن­چه اکثر ما انتظار داریم رخ خواهد داد. کای-فیو لی اعتقاد دارد که چین ابرقدرت بعدی نوآوری در فناوری است و در کتاب درباره­ی علل آن توضیح می­دهد. اکثر متخصصان اعتقاد دارند که هوش مصنوعی اثر ویرانگری بر شغل­های کارگری خواهد داشت. اما نویسنده کتاب اعتقاد دارد که هوش مصنوعی چینی و آمریکایی علاوه بر این شغل­ها، تاثیر عمیقی بر شغل­های کارمندی نیز خواهند داشت. به طور کلی، در این کتاب، یک توصیف واضح از شغل­هایی که تحت­تاثیر هوش مصنوعی قرار می­گیرند، زمان آن و مهم­تر این که ما چگونه می­توانیم برای برخی از عمیق­ترین تغییرات در آینده­ی تاریخ بشر راه­حل ارائه نماییم، بیان می­شود.


2-  یادگیری تقویتی: یک مقدمه

نویسندگان: اندرو بارتلو، ریچارد ساتن

تعداد صفحات: 352 صفحه

لینک دانلود کتاب:

https://web.stanford.edu/class/psych209/Readings/SuttonBartoIPRLBook2ndEd.pdf
خلاصه: یادگیری تقویتی، یکی از فعال­ترین زمینه­های تحقیقاتی در هوش مصنوعی است که یک روش محاسباتی برای یادگیری می­باشد که در آن یک عامل تلاش می­نماید تا مقدار کلی پاداشی را که در حین تعامل با یک محیط غیرقطعی پیچیده دریافت می­کند، حداکثر نماید. در این کتاب، ریچارد ساتن و اندرو بارتلو، شرحی روشن و ساده از ایده­ها و الگوریتم­های کلیدی حوزه­ی یادگیری تقویتی را ارائه می­نمایند. بحث آن­ها شامل تاریخچه­ی مبانی فکری حوزه تا جدیدترین توسعه­ها و کاربردها می­گردد. تنها مبانی ریاضی مورد نیاز برای مطالعه­ی این کتاب، داشتن دانش اولیه در رابطه با حوزه­ی آمار و احتمالات می­باشد.


3- مزایای هوش مصنوعی: چگونه انقلاب هوش مصنوعی را عملی نماییم؟

نویسنده: توماس اچ. داونپورت

تعداد صفحات: 248 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/Advantage-Artificial-Intelligence-Revolution-Management/dp/0262039176
خلاصه: در کتاب مزایای هوش مصنوعی، توماس داونپورت، یک راهنما برای استفاده از هوش مصنوعی در کسب­وکار ارائه می­نماید. در این کتاب، تکنولوژی­های در دسترس و نحوه­ی استفاده از آن­ها توسط شرکت­ها برای مزایای تجاری و رقابتی مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد. نویسنده در این کتاب، هیاهوی جنون­آمیز هوش مصنوعی را از بین می­برد، زمانی را به یاد بیاورید که قابل قبول به نظر می­رسید که واتسون شرکت IBM می­تواند سرطان را درمان کند.


 4- هوش مصنوعی: آن­چه همه باید بدانند

نویسنده: جری کاپلان

تعداد صفحات: 192 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/Artificial-Intelligence-What-Everyone-Needs/dp/0190602392
خلاصه: ظهور سیستم­هایی با توانایی استدلال و عمل مستقل، سوال­های اساسی را در رابطه با این­که آن­ها مجاز به خدمت به چه کسانی هستند و چه محدودیت­های باید توسط جامعه­ی انسانی برای ایجاد و استفاده از آن­ها وضع شود، ایجاد نموده است. سوالات اخلاقی عمیق که برای قرن­ها فلاسفه را به خود مشغول نموده بود، ناگهان به سوالات روزمره­ی جامعه­ی انسانی تبدیل شدند. آیا می­توان یک ماشین را در مقابل اعمالش پاسخ­گو دانست؟ آیا لازم است که سیستم­های هوشمند از قوانین و وظایف مستقل بهره­مند باشند؟ زمانی که یک ماشین خودران یک عابر پیاده را می­کشد، چه کسی مسئول خواهد بود؟ و سوالاتی از این دست. پاسخ به این سوالات در کتاب، شما را شگفت­زده خواهند نمود.


5- ماشین دارای درک: عصر آینده­ی هوش مصنوعی

نویسنده: امیر حسین

تعداد صفحات: 224 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/Sentient-Machine-Coming-Artificial-Intelligence/dp/1501144677

خلاصه: در این کتاب، نویسنده ما را با استفاده از استدلال­­های جدی در رابطه با ریسک­ها و فرصت­ها به جای مبالغه در رابطه با درست و غلط برای آینده­ای روشن­تر آماده می­نماید. حسین مفاهیم پیچیده­ی حوزه­ی علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی را به زبانی ساده و واضح بیان می­کند و از منابع متنوع فرهنگی و تاریخی برای نشان دادن نکات خود استفاده می­نماید. در نهایت، نویسنده بسیاری از هنجارهای اجتماعی و فرضیات ما در رابطه با زندگی خوب را تغییر می­دهد.  

                                                                                                     

6-  یادگیری عمیق (سری محاسبات تطبیقی و یادگیری ماشین)

نویسندگان: ایان گودفلو، جاشوا بنجیو، آرون کورویل

تعداد صفحات: 800 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/Deep-Learning-Adaptive-Computation-Machine/dp/0262035618
خلاصه: در این کتاب، پیشینه­ ی ریاضی و مفهومی شامل مفاهیم مرتبط به جبر خطی، تئوری احتمالات و اطلاعات، محاسبات عددی و یادگیری ماشین ارائه شده است. علاوه بر این، در این کتاب، نویسندگان، روش­های یادگیری عمیقی که توسط شاغلین در صنعت استفاده می­شوند مانند شبکه­ی عمیق روبه­ جلو، منظم ­سازی، الگوریتم­های بهینه­سازی، شبکه­های کانولوشنی، مدل­سازی توالی و روش­های عملی را توضیح داده­اند. هم­چنین در این کتاب، کاربردهای این روش­ها از جمله پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار، بینایی ماشین، سیستم­های توصیه­گر آنلاین، بیوانفورماتیک و بازی­های ویدیویی مرور شده­اند. در نهایت، کتاب، دیدگاه­های تحقیقاتی دربرگیرنده­ی موضوعات تئوری نظیر مدل­های فاکتور خطی، رمزگذارهای خودکار، یادگیری بازنمایی، مدل­های احتمالی ساخت ­یافته، استنتاج تقریبی و مدل­های مولد عمیق را ارائه می­نماید.


 7- ابرهوش: مسیرها، مخاطرات، استراتژی­ها

نویسنده: نیک بوستروم

تعداد صفحات: 432 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.in/Superintelligence-Dangers-Strategies-Nick-Bostrom/dp/0198739834
خلاصه: این کتاب جاه ­طلبانه بخش عظیمی از زمینه­های فکری دشوار در زمینه­ی هوش مصنوعی را موشکافی می­نماید. بوستروم در یک سفر جذاب در تفکر تحلیلی، پایه ای برای درک آینده بشریت و زندگی هوشمندانه ایجاد می­نماید. او در این کتاب به سوالاتی از قبیل این که چه اتفاقی می­افتد اگر ماشین­ها از انسان­ها در زمینه­ی هوش عمومی پیشی بگیرند؟ عامل­ های هوشمند از ما محافظت می­کنند یا ما را از بین خواهند برد؟ و سوالاتی از این دست پاسخ می­دهد.


8- انسان + ماشین: تجسم مجدد کار در عصر هوش مصنوعی

نویسندگان: پل آر. داگرتی، اچ جیمز ویلسون

تعداد صفحات: 264 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/Human-Machine-Reimagining-Work-Age/dp/1633693864
خلاصه: در کتاب انسان + ماشین، نویسندگان نشان می­دهند که ماهیت تغییر پارادایم هوش مصنوعی، دگرگونی همه­ی فرآیندهای کسب ­و کار در یک سازمان، شامل هر آن­چه مرتبط با پیشرفت­های نوآورانه است، خدمات مشتری هر روزه یا حتی عادات بهره­وری شخصی می­باشد. به علت همکاری نزدیک­تر انسان­ها و ماشین­ها، فرآیندهای کاری تطبیق ­پذیر تر و روان­تر خواهند شد که در نتیجه­ی آن شرکت­ها می­توانند فرآیند­های خود را بهبود دهند یا حتی به طور کامل دگرگون نمایند.


 9- الگوریتم سرآمد: چگونه جست­وجو برای ماشین یادگیرغایی جهان ما را بازسازی خواهد کرد؟

نویسنده: پدرو دومینگوس

تعداد صفحات: 354 صفحه

لینک خرید:

https://www.amazon.com/Master-Algorithm-Ultimate-Learning-Machine-ebook/dp/B012271YB2

خلاصه: در کتاب الگوریتم سرآمد، نویسنده، خوانندگان را با یادگیری ماشینی که به گوگل، آمازون و تلفن­های هوشمند قدرت می­دهد، آشنا می­نماید. او یک نقشه­ی راه برای ماشین یادگیرنده­ی آینده ارائه می­نماید و این که این ماشین برای کسب­وکار، دانش و جامعه چه معنایی خواهد داشت را مورد بررسی قرار می­دهد.


10-  یادگیری ماشین

نویسنده: تام ام. میشل

تعداد صفحات: 421 صفحه

لینک دانلود:

https://www.cin.ufpe.br/~cavmj/Machine%20-%20Learning%20-%20Tom%20Mitchell.pdf


تمامی حقوق این مقاله متعلق به سایت Rcai.ir میباشد و کپی برداری از آن صرفا با ذکر منبع مجاز است.



10 کتاب برتر حوزه ی هوش مصنوعی در سال 2022
فاطمه ندیمی
long
برچسب‌ها
AI

۱۰ کتاب برتر در حوزه ی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳