دستاورد محققان چینی در پیش بینی آب و هوا

29 تیر 1402               زمان مطالعه 1  دقیقه                                                                               کد خبر: 020424010001

دستاورد محققان چینی در پیش بینی آب و هوا با استفاده از هوش مصنوعی

محققان چینی موفق شدند مدلی هواشناسی را درست کنند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شکلی دقیق، آب و هوای مناطق مختلف جهان را پیش‌بینی کند. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که آخرین اخبار حوزه فناوری را دنبال کرده و دوست دارید بدانید فناوری‌های نوین زندگی مردم را در سال‌های آتی نه‌چندان دور چگونه تغییر می‌دهند، خواندن این خبر را از دست ندهید.
خبرگزاری شینهوا (Xinhua) که خبرگزاری رسمی دولت چین به حساب می‌آید، در تاریخ یکشنبه 16 ژوئیه ( برابر با 25 تیرماه) گزارش داد طبق یک مقاله تحقیقاتی که به تازگی در مجله علمی نیچر (Nature) منتشر شده، محققان چینی موفق شده‌اند یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دهند که قادر به پیش بینی وضعیت دقیق و متوسط جوی در پیش بینی‌ وضعیت آب و هوای جهانی است.


بنابر این گزارش، دقیق‌ترین سامانه پیش بینی وضعیت آب و هوایی جهان که در حال حاضر وجود دارد، روش «پیش‌بینی رقمی آب و هوا» یا به اختصار (NWP) است. این روش اگرچه از لحاظ محاسباتی گران تمام می‌شود؛ اما پیش بینی‌های روزانه آب و هوا، هشدارها در زمینه بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی بوسیله این روش و با بکارگیری مدل‎‌های فیزیکی و محاسباتی پیچیده محاسبه می‌شود. با این حال، طبق گفته «تیان کی» (Tian Qi) نویسنده این مقاله منتشر شده در مجله نیچر که از دانشمندان ارشد در زمینه هوش مصنوعی نیز به حساب می‌آید، در روش (NWP) اگر بخواهیم وضعیت آب و هوای جهان را برای ده روز آتی پیش بینی کنیم، به طور معمول نیازمند چهار الی پنج ساعت عملیات‌های محاسباتی آن هم بوسیله یک « ابرخوشه کامپیوتری» با 3 هزار سرور هستیم. خوشه کامپیوتری (Computer cluster) مجموعه ای از رایانه هاست که با هم کار می کنند تا بتوان آنها را به عنوان یک سیستم واحد مشاهده کرد. حال بنابر این گزارش، روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ظرفیت‌هایی از خود در جهت تسریع پیش بینی آب و هوا نشان داده‌اند؛ بطوری که این مدل ایجاد شده از سوی محققان چینی می‌تواند تنها ظرف 1.4 ثانیه، پیش بینی آب و هوایی 24 ساعته جهان از جمله پیش بینی‌ها در زمینه رطوبت احتمالی، سرعت باد، دما، فشار اتمسفری و شمار دیگر از شاخصه‌ها را به انجام برساند.


منبع خبر    :    https://english.news.cn/


دستاورد محققان چینی در پیش بینی آب و هوا
فاطمه ندیمی
long
برچسب‌ها

ربات‌ها جهان را بهتر از انسانها اداره می‌کنند!