«پردازش زبان طبیعی» چگونه می‌تواند حوزه رباتیک را متحول کند

۲۴ تیر ۱۴۰۲                  زمان مطالع​ه 3  دقیقه

«پردازش زبان طبیعی» چگونه می‌تواند حوزه رباتیک را متحول کند


بخش نخست
با پیشرفت‌های چشمگیری که حوزه رباتیک در سال‌های اخیر شاهد بوده، به نظر می‌رسد به زودی ربات‌ها در همه جوانب زندگی ما رخنه کرده و ابعاد مختلفی از زندگی ما انسانها را در دست بگیرند. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که آخرین اخبار حوزه فناوری را به دقت دنبال کرده و می خواهید بدانید پیشرفت‌های چشمگیر حوزه رباتیک چگونه به سرعت زندگی مردم را در سالهای آتی نه چندان دور تغییر می دهد، پیشنهاد می کنیم خواندن این گزارش علمی سه قسمتی را از دست ندهید.
یکی از مهمترین عواملی که سبب پیشرفت حوزه رباتیک در سالهای اخیر شده، بکارگیری «پردازش زبان طبیعی» یا همان «NLP» بوده است. «NLP» که در واقع مختصر شده عبارت «Natural Language Processing» به معنای «پردازش زبان طبیعی» است، در واقع شاخه‌ای از هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود که بر روی توانمند کردن ماشین‌ها برای فهمیدن و تفسیر زبان انسان‌ تمرکز دارد. این مسأله از آن جهت اهمیت دارد که اگر از ظرفیت‌هایی که NLP قادر است براي ایجاد پلی ارتباطی میان ما و ربات‌ها ایجاد کند، آگاه شویم، خواهیم دید که «پردازش زبان طبیعی» چطور در سالهای آتی نه‌چندان دور می‌تواند در طریقه تعامل ما انسانها با ماشین‌های هوشمند، انقلابی بزرگ به‌پا کند. در حقیقت «پردازش زبان طبیعی» (NLP) با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته مي‌تواند ربات‌ها را وادار سازد تا دستورهایی را که به زبان ما انسان‌ها بیان می‌شود را بفهمند، در جلساتی که میان ما انسانها برگزار می‌شود، شرکت کرده و در این جلسات مکالمه‌های معناداری داشته باشند. حتی بالاتر از اینها، ربات‌ها با کمک NLP قادر خواهند بود نسبت به هر کاربر رفتار متفاوتی از خود نشان دهند.
حال که بطور خلاصه، از اهمیت نقش «پردازش زبان طبیعی» در جهت تحولی عظیم در حوزه رباتیک آگاه شدید، قصد داریم تا در این گزارش علمی سه قسمتی که خدمت‌تان تقدیم می‌شود، نقش «پردازش زبان طبیعی» را به‌شکلی دقیق‌تر بررسی کرده، کاردبردهای عملی آن را نشان داده و نگاهی نیز به مزایای آن در حوزه رباتیک بیاندازیم. در این گزارش سه قسمتی تلاش خواهیم کرد تا زوایای مختلف کمک رسانی NLP به ما انسانها در جهت ارتباط با ربات‌ها را زیر ذره‌بین برده و از انقلابی بزرگ سخن گوییم که «پردازش زبان طبیعی» می‌تواند در زمینه‌های مختلفی همچون سلامت، آموزش و اتوماسیون صنعتی به‌وجود آورد. پس تا پایان این گزارش همراه ما باشید.

برای مطالعه بیشتر به بخش دوم مراجعه  کنید

کاربردهای پردازش زبان طبیعی در حوزه رباتیک
 همانطور که در ابتدای این گزارش بطور خلاصه اشاره کردیم، «پردازش زبان طبیعی» کاربردهای زیادی در حوزه رباتیک دارد که می‌تواند این حوزه را به کلی متحول کند. در ادامه قصد داریم 8 نمونه از این موارد را بطور خلاصه برایتان شرح دهیم:
۱- دستورات صدایی و تعامل ربات‌ها با انسان: «پردازش زبان طبیعی» (NLP) می‌تواند نقشی کلیدی را در جهت توانمند کردن ربات‌ها برای فهمیدن دستورات صدایی ایفا کند كه به زبان ما انسانها بیان می‌شوند. به بیان ساده‌تر، الگوریتم‌های «پردازش زبان طبیعی» با پیاده‌سازی روش‌های تشخیص صدا می‌توانند در ابتدا، صدای مخاطب را ضبط و سپس صدای ضبط شده را پیاده‌سازی کرده و آن را به متن و در نهایت به دستور تبدیل کنند. همین فرایند چند قسمتی که به سرعت از سوی ربات‌ها انجام می‌شود، سبب خواهد شد تا کاربران تنها بوسیله صحبت کردن با همین زبان روزمره بتوانند با ربات‌ها ارتباط برقرار کنند.
2- فهمیدن زبان و درک محتوا: «پردازش زبان طبیعی» به ربات‌ها کمک می‌کند تا معنایی که در پشت کلمات و عبارات وجود دارد را فهمیده و بتوانند محتوای این کلمات و عبارات را به درستی درک کنند. در واقع با بکارگیری روش‌هایی نظیر «فهم زبان طبیعی» (NLU) و «آنالیز معنایی»، ربات‌ها قادر خواهند بود تا منظور مخاطب خود و احساسات او را از متن یا ورودی صدای وی استخراج کنند. این کار به ربات‌ها کمک خواهد کرد تا پاسخ‌هایی مرتبط با سخنان مخاطب را آماده کرده و رفتار خود را نیز طبق آن تغییر دهند.

برای مطالعه بیشتر به بخش سوم مراجعه فرمایید

۳- تولید زبان طبیعی:  از دیگر کاربردهای «پردازش زبان طبیعی» (NLP) در حوزه رباتیک، «تولید زبان طبیعی» یا به اختصار (NLG)[1] است. در واقع «پردازش زبان طبیعی» ربات‌ها را قادر می‌سازد پاسخهایی شبیه پاسخ انسان که دارای معانی و مفهوم هستند، تولید کنند. این پاسخها می‌توانند به شکل خروجی‌های متنی و یا حتی صدایی از سوی ربات‌ها باشند.
4- استخراج اطلاعات: یکی دیگر از کاربردهای «پردازش زبان طبیعی» در جهت متحول کردن حوزه رباتیک، استخراج اطلاعات از داده‌های گسترده متنی است. ربات‌ها با بکارگیری NLP و با استفاده از روشهایی نظیر «متن کاوی» (Text Mining) به استخراج و جمع آوری اطلاعات از بانکهای اطلاعاتی پرداخته و در نتیجه می‌توانند در موارد مورد نیاز، اطلاعات مرتبط‌تر و دقیق‌تری را مطابق با نیاز و پرسش کاربران خود ارائه دهند.
ادامه دارد....




رسانه های اجتماعی





«پردازش زبان طبیعی» چگونه می‌تواند حوزه رباتیک را متحول کند
شهرزاد کعبه منور
long
برچسب‌ها

برترین کاربردهای پردازش زبان طبیعی(NLP) در سال ۲۰۲۳