از هشدار مایکروسافت تا همکاری دو غول فناوری آمریکایی برای راه اندازی اینترنت اشیاء ماهواره‌ای

از هشدار مایکروسافت در خصوص حملات هکری تا همکاری دو غول فناوری آمریکایی برای راه اندازی اینترنت اشیاء ماهواره‌ای


جهان فناوری در هفته‌ای که گذشت، شاهد تحولات مختلفی در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) بود. پس اگر شما هم تمایل دارید تا مروری بر مهمترین اخبار و گزارشهای مربوط به اینترنت اشیاء در هفته‌ای که گذشت داشته باشید و می‌خواهید بدانید تکنولوژی‌های روز چگونه زندگی مردم را در سالهای آتی نه‌چندان دور تغییر می‌دهند، تا آخر این گزارش همراه ما باشید.

در ابتدا قصد داریم به هشدار مایکروسافت در خصوص حملات هکری به سیستم‌های لینوکس و دستگاه‌های اینترنت اشیاء بپردازیم. درست چهارشنبه هفته پیش (22 ژوئن) بود که سایت رسمی شرکت مایکروسافت، بزرگترین شرکت نرم‌افزاری جهان از هدف گرفته شدن سیستم‌های مبتنی بر لینوکس و دستگاه‌هایی که از اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند، بوسیله یک تروجان خبر داد. این شرکت به نقل از یکی از پژوهشگران خود اعلام کرده بود هکرها با استفاده از شیوه موسوم به «در پشتی» (Backdoor) و با بکارگیری برخی ابزارهای مخرب مانند «روت‌کیت‌ها» تلاش دارند تا ظرفیت‌ها و توانایی‌های دستگاه فرد قربانی را در جهت هدف خود یعنی استخراج رمز ارز به شیوه‌ای غیرقانونی بکار گیرند.

اما از هشدار مایکروسافت که بگذریم، تحول دیگری که توجه رسانه‌های فعال در حوزه فناوری را در هفته‌ای که گذشت جلب کرد، سخنان یکی از مدیران ارشد فعال در حوزه فناوری در آمریکا در زمینه نقش حسگرها در زمینه اینترنت اشیاء در آینده نزدیک بود. تا پیش از این و برای مدت‌های طولانی حسگرها (Sensors) نقشي اساسي در شناسایی اطلاعاتی مشخص و ارسال آنها به پردازشگرها برای پردازش داشتند؛ اما به تازگی «ماهش چودری» مدیر ارشد بخش «حل نرم افزاری سامانه‌های میکروالکترومکانیکی» (MEMS) در شرکت «STMicroelectronics» در همایشی در شهر «سانتاکلارا» در کالیفرنیای آمریکا گفت پیشرفت‌های تکنولوژی در آینده حسگرها را قادر می‌سازد تا روند پردازش اطلاعات توسط خود حسگرها صورت پذیرد. او گفته بود روند پیشرفت اکنون در حال حرکت بسوی حسگرهای هوشمند با پردازش سریع و تصمیم‌گیری در شبکه‌های اینترنت اشیاست که همین امر نیز تکیه بر پردازنده‌های مرکزی در سیستم‌های ابری را کاهش می‌دهد.

در تحولی دیگر ، پایگاه «citylife capetown» که گزارشها در حوزه فناوری را منتشر می‌کند، در هفته‌ای که گذشت، مقاله‌ای با عنوان «تأثیر فناوری‌های جدید رادیویی نسل پنجم [تلفن همراه] بر کاربردهای اینترنت اشیاء» را منتشر کرد و نوشت: «فناوری نسل پنجم امواج رادیویی جدید» (5G NR) [که از آن با نام فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه نیز یاد می‌کنند] جدیدترین نسل از استانداردهای ارتباطی تلفن همراه است که برای انتقال سریعتر اطلاعات و داده‌ها، تأخیر کمتر در جابجایی اطلاعات و افزایش ظرفیت شبکه در قیاس با نسل‌های پیشین شبکه‌های تلفن همراه طراحی شده و به همین خاطر انتظار می‌رود تا این فناوری نقشی حیاتی را در توسعه کاربردهای اینترنت اشیاء از خود ایفا کند.

دیگر تحولی که نظر علاقه‌مندان حوزه فناوری را در هفته‌ای که گذشت، جلب خود کرد، اعلام همکاری دو غول فناوری آمریکایی برای راه‌اندازی اینترنت اشیاء ماهواره‌ای بود. پایگاه آمریکایی «5G Americas» در همین راستا گزارش داده بود شرکت مشهور آمریکایی کوالکام (Qualcomm) كه در زمینه تولید پردازنده گوشی‌های تلفن‌‌های همراه هوشمند فعالیت دارد، با شرکت «اسکایلو» در کالیفرنیای آمریکا در جهت راه‌اندازی اینترنت اشیاء ماهواره‌ای همکاری می‌کند. در همین راستا شرکت کوالکام اعلام کرد بود از دو چیپست مودمی با قابلیت‌های ماهواره‌ای رونمایی کرده است. همچنین «جف تورنس» (Jeff Torrence) معاون ارشد رئيس شركت كوالكام نیز گفته بود: شرکت کوالکام پلتفرمی را معرفی کرده که راه‌حلی انقلابی در نوع به حساب آمده و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا دارایی‌هایشان را در هرکجایی از دنیا که باشد، در هر زمانی به شکل مجازی و [و از راه دور] رصد کنند.

در آخرین مورد در زمینه تحولات مربوط به اینترنت اشیاء در هفته‌ای که گذشت، پایگاه «EE Times Asia» به نقل از مرکز تحلیلی «کانترپوینت» اعلام کرد انتظار می‌رود بازار استفاده از اینترنت اشیاء مبتنی بر شبکه سلولی تا سال 2030 به بیش از 6 میلیارد برسد. اینترنت اشیاء مبتنی بر شبکه سلولی (Cellular IoT) نوعی فناوری ارتباطی در اینترنت اشیاء به حساب می‌آید که طبق آن، دستگاه‌های استفاده کننده از اینترنت اشیا می‌توانند با همان زیرساخت‌های شبکه‌ای که تلفن همراه از آن استفاده می‌کند (مانند اينترنت 4G يا 5G) به اينترنت متصل شوند. همچنین در این گزارش آمده بود تا سال 2022 چین بیش از دوسوم مجموع ارتباط‌های اینترنت اشیاء مبتنی بر شبکه سلولی را به خود اختصاص داده بود.

امیدواریم از خواندن این گزارش لذت برده باشید و خواندن این اخبار، شما را بیش از پیش به تحولات حوزه فناوری و به‌خصوص اینترنت اشیاء (IoT) علاقه‌مند کرده باشد.


از هشدار مایکروسافت  تا همکاری دو غول فناوری آمریکایی برای راه اندازی اینترنت اشیاء ماهواره‌ای
فاطمه ندیمی
long
برچسب‌ها

دنیای هوش مصنوعی و متاورس در هفته‌ای که گذشت