۱۰ مقاله برتر در حوزه ی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳

1-    یادگیری زیبایی موجود در آهنگ­ها: زیباساز صدای آواز عصبی:

زیباساز صدای آواز، یک کار جدید در زمینه­ی هوش مصنوعی مولد است که هدف آن تبدیل صدای آواز آماتور به صدای آواز حرفه­ای با استفاده از شبکه­های عصبی می­باشد. لیو و همکارانش در سال 2022، یک مدل مولد جدید با نام زیباساز صدای آواز عصبی را ایجاد کردند. این مدل، یک مدل نیمه­نظارتی است که با استفاده از یک الگوریتم نگاشت پنهان که به صورت یک تصحیح­کننده­ی گام عمل می­نماید، لحن آوازی را بهبود می­بخشد. هدف انجام این پژوهش، بهبود صنعت موسیقی است و بنابراین مطالعه­ی آن خالی از لطف نیست.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2202.13277v2.pdf

 

2-    کشف نمادین الگوریتم های بهینه سازی

مدل های شبکه ی عصبی عمیق از همیشه بزرگ­تر شده­اند و مطالعات متعددی برای ساده­سازی فرآیند آموزش آن­ها انجام شده است. مطالعه­ی اخیر تیم گوگل (چن و همکارانش (2023))، یک الگوریتم بهینه­سازی جدید برای شبکه­های عصبی با نام شیر را ارائه داده­اند. ارزیابی­ها نشان داده­اند که الگوریتم ارائه شده نسبت به آدام از لحاظ مصرف حافظه کارآمدتر است و به نرخ یادگیری کوچک­تری احتیاج دارد. این مقاله، یک مطالعه­ی قابل توجه است که نباید آن را از دست دهید.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2302.06675v2.pdf

 

3-    TimesNet: مدل­سازی تغییرات دوبعدی زمانی برای تحلیل سری­های زمانی عمومی

تحلیل سری­های زمانی، یک موضوع رایج در بسیاری از کسب­وکارها مانند پیش­بینی قیمت، تشخیص ناهنجاری و غیره می­باشد. اما چالش­های متعددی در رابطه با تحلیل داده­های زمانی فقط براساس داده­های جاری (داده­ی یک بعدی) وجود دارند. برای حل این مشکل، وو و همکارانش در سال 2023، یک روش جدید به نام TimesNet را برای تبدیل داده­های یک بعدی به دوبعدی معرفی نمودند که در آزمایش­های انجام شده به نتایج قابل توجهی دست یافته است. خواندن این کتاب برای آشنایی بیش­تر با این روش برای استفاده در تحلیل سری­های زمانی در آینده لازم است.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2210.02186v2.pdf

 

4-    OPT: مدل­های زبانی مبدل از پیش آموزش داده­ی شده­ی باز

در حال حاضر، ما در عصر مدل­های مولد هستیم که در آن مدل­های بزرگ زبانی متعددی توسط شرکت­های مختلف توسعه داده می­شوند. اکثرا مدل­های ایجاد شده به صورت تجاری در دسترس خواهند بود. اما گروه تحقیقات هوش مصنوعی متا (ژانگ و همکارانش (2023)) مدل مبدل­های از پیش آموزش دیده­ی باز خود را به صورت عمومی منتشر کردند. این مدل با GPT-3 قابل مقایسه است. این مقاله، مرجع خوبی برای کسب اطلاعات در رابطه با مدل OPT و جزئیات تحقیقاتی آن که محققان در مقاله ثبت کرده­اند، می­باشد.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2205.01068v4.pdf

 

5-    REaLTabFormer: تولید داده­های رابطه­ای و جدولی واقعی با استفاده از تبدیل­کننده­ها

کاربردهای مدل­های مولد تنها به تولید متن و تصاویر ختم نمی­شود. بلکه این مدل­ها قادر به تولید داده­های جدولی نیز می­باشند. این داده­های تولید شده اغلب داده­های ترکیبی نامیده می­شوند. مدل­های بسیاری برای تولید داده­های جدولی ترکیبی ارائه شده­اند. در این میان، سولارتوریو و داپریز (2023)، مدلی با نام REaLTabFormer را برای تولید داده­های رابطه­ای ترکیبی توسعه دادند. ارزیابی­های انجام شده نشان داده­اند که نتایج مدل ارائه شده از لحاظ دقت نزدیک به مدل ترکیبی موجود می­باشد و می­تواند در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2302.02041v1.pdf

 

6-    آیا یادگیری تقویتی برای پردازش زبان طبیعی مناسب (نیست)؟: شاخص­ها، خطوط پایه و بلوک­های سازنده برای بهینه­سازی خط­مشی زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی از لحاظ مفهومی، یک انتخاب مناسب برای کارهای پردازش زبان طبیعی است، اما آیا این موضوع حقیقتا درست است؟ این سوالی است که رامامورتی و همکارانش در مطالعه­ای در سال 2022، تلاش کردند که به آن پاسخ دهند. محققان، کتابخانه­ها و الگوریتم­های مختلفی را که نشان می­دهند روش­های یادگیری تقویتی نسبت به روش­های با ناظر در کارهای پردازش زبان طبیعی موثرتر هستند را ارائه داده­اند. این مقاله یک پیشنهاد عالی برای کسانی است که دوست دارند یک جایگزین به مجموعه­ی روش­هایی که در زمینه­ی پردازش زبان طبیعی می­شناسند، اضافه نمایند.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2210.01241v2.pdf

 

7-    Tune – A – Video: تنطیم تک­شات مدل­های انتشار تصویر برای تولید ویدیو از طریق متن

تولید تصویر براساس متن یک تحول عظیم در سال 2022 بود و تمرکز سال 2023 بر روی قابلیت تولید ویدیو از طریق متن خواهد بود. مطالعه­ی انجام شده توسط وو و همکارانش در سال 2022، چگونگی توسعه­ی تولید ویدیو از طریق متن را براساس روش­های مختلف نشان داده است. این مطالعه، یک روش تولید ویدیوی جدید را که از کارهای مرتبط با تولید ویدیو از طریق متن مانند تغییر فاعل و مفعول، تغییر سبک، ویرایش ویژگی­ها و غیره پشتیبانی می­کند، ارائه داده است. این مقاله برای افرادی که به تحقیقات در حوزه­ی تولید ویدیو از طریق متن علاقه­مند هستند، انتخاب بسیار خوبی می­باشد.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2212.11565v1.pdf

 

8-    PyGlove: تبادل کارآمد ایده­های یادگیری ماشین به عنوان کد

همکاری کارآمد، کلید موفقیت به خصوص با افزایش پیچیدگی در حوزه­ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای هر تیمی است. به منظور افزایش کارایی، پنگ و همکارانش (2023)، کتابخانه­ای با نام PyGlove را برای به اشتراک­گذاری آسان­تر ایده­های یادگیری ماشین ارائه دادند. مفهوم PyGlove، این است که فرآیند تحقیق یادگیری ماشین را از طریق لیستی از قوانین قابل اتصال ثبت نمایند. لیست ایجاد شده، بعدا در هر کار دیگری قابل استفاده خواهد بود که این موضوع کارایی تیم را افزایش خواهد داد. این مطالعه، تلاش می­کند که مشکل یادگیری ماشینی را حل نماید که پیش از آن به آن توجه نشده بود، پس ارزش مطالعه خواهد داشت.

لینک مقاله:

https://arxiv.org/pdf/2302.01918v1.pdf

 

9-    ماموریت ­های فضایی خارج از این دنیا با استفاده از هوش مصنوعی

مسافرت­های فضایی خطرهای گسترده­ای برای سلامت فضانوردان دارد. از جمله­ی این مخاطرات می­توان به قرار گرفتن در معرض اشعه­ی یونیزه کننده و میکروگرانش، انزوا و حبس طولانی مدت، چرخه­ی روز و شب تسریع شده، دمای شدید و دیگر شرایط محیطی دشوار اشاره نمود. بسیاری از این مخاطرات زیست محیطی برای سایر موجودات زنده که برای زیستگاه­های پایدار در فضا مورد نیاز هستند نیز صدق می­کند. به نظر می­رسد، هوش مصنوعی بتواند نقش کلیدی در پایش زیستی مستقل، تحقیقات و مراقبت­های بهداشتی مستقل از زمان ایفا نماید. این مقاله، اطلاعات جامعی در زمینه­ی مطالعات صورت گرفته و نقش هوش مصنوعی در ماموریت­های فضایی ارائه می­نماید.

لینک مقاله:

https://www.nature.com/articles/s42256-023-00643-3

 

 

10-   چگونه مدل­های مجازی مغز می­توانند جراحی صرع را تغییر دهند؟

مدل­های مجازی نمایش مغز افراد مبتلا به صرع می­توانند با نمایش دقیق نواحی تشنج به جراحان مغز و اعصاب به درمان کارآمدتر بیماری کمک نمایند. این مدل‌ها که با استفاده از یک سیستم محاسباتی به نام بیمار صرع مجازی ایجاد شده‌اند، به عنوان بخشی از پروژه مغز انسان، که یک ابتکار ده ساله اروپایی با تمرکز بر تحقیقات دیجیتالی مغز است، توسعه یافته‌اند. این روش در یک کارآزمایی بالینی، برای ارزیابی تاثیر آن در بهبود نرخ موفقیت جراحی صرع مورد بررسی قرار گرفته است. اگر به کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی شخصی سازی شده علاقه مند هستید، این مقاله انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

لینک مقاله:

https://www.nature.com/articles/d41586-023-00990-6

تمامی حقوق این مقاله متعلق به سایت Rcai.ir میباشد و کپی برداری از آن صرفا با ذکر منبع مجاز است.


10 مقاله برتر در حوزه ی هوش مصنوعی در سال 2023
فاطمه ندیمی
long
برچسب‌ها

۱۰ مقاله برتر هفته اول آوریل ۲۰۲۳