«پردازش زبان طبیعی»

۲۴ تیر ۱۴۰۲                  زمان مطالعه 6  دقیقه

«پردازش زبان طبیعی» چگونه می‌تواند حوزه رباتیک را متحول کند (بخش دوم)

در بخش نخست این گزارش در ابتدا توضیحی مختصر در خصوص «پردازش زبان طبیعی» یا همان «NLP» ارائه دادیم و از ظرفیت‌های آن در جهت متحول کردن حوزه رباتیک سخن گفتیم. همچنین در بخش نخست گزارش، به بیان 4 مورد از کاربردهای «پردازش زبان طبیعی» در حوزه رباتیک پرداختیم. در بخش دوم این گزارش قصد داریم تا 4 مورد دیگر از کاربردهای پردازش زبان طبیعی در حوزه رباتیک را بيان کرده و انواع رباتهایی که از NLP بهره مي‌برند را نام ببریم. پس تا پایان این گزارش همراه ما باشید.

برای مطالعه بیشتر به بخش اول مراجعه کنید

کاربردهای پردازش زبان طبیعی در حوزه رباتیک ( بخش دوم)
در بخش نخست گزارش به چهار مورد از کاربردهای پردازش زبان طبیعی در حوزه رباتیک اشاره کردیم. این چهار مورد شامل 1- دستورات صدایی و تعامل انسان با ربات 2- فهمیدن زبان و درک محتوا 3- تولید زبان طبیعی (NLG) و 4- استخراج اطلاعات می‌شدند. در این بخش قصد داریم 4 مورد دیگر از کاربردهای «پردازش زبان طبیعی» در حوزه رباتیک را مورد بررسی قرار دهیم:
۵- ترجمه و ارتباط چند زبانه: روش‌های «پردازش زبان طبیعی» ربات‌ها را قادر می‌سازد تا بوسیله ترجمه، پلی میان موانع زبانی ایجاد کنند. در حقیقت با استفاده از الگوریتم‌های «ترجمه ماشینی» (Machine translation) و مدل‌های زبانی، ربات‌ها می‌توانند متن یا صدا را بین زبان‌های مختلف ترجمه کنند. این قابلیت در تعاملات چند زبانه، همکاری‌های بین‌المللی و وظایفی که نیاز به استفاده از زبان محلی دارند، اهمیت بالایی دارد.
۶- تحلیل عواطف و تشخیص احساس: یکی دیگر از کاربردهای پردازش زبان طبیعی در حوزه رباتیک، تحلیل و آنالیز عواطف و احساسات مخاطب از سوی ربات‌هاست. پردازش زبان طبیعی به ربات‌ها کمک می‌کند تا احساسات بیان شده انسان‌ها را شناسایی، تحلیل و تفسیر کنند. این کار همچنین به ربات اجازه می‌دهد تا در مواقع ضروری، با همدردی بیشتری به مخاطب خود پاسخ دهند و حتی رفتارهایشان را مطابق با راهنماهای احساسی کرده و در نتیجه، پشتیبانی عاطفی مناسب و درخوری به کاربران و یا مخاطب خود در مواقع ضروری ارائه دهند.
۷- تولید محتوا و تلخیص: «پردازش زبان طبیعی» به ربات­ها این قدرت را می‌دهد تا بتوانند به تولید محتواهایی نظیر گزارش نویسی، خلاصه نویسی و یا مقاله نویسی مطابق با داده‌های ارائه شده و قالب‌های مورد نظر دست زنند. با استفاده از روش­هایی مثل خلاصه نویسی متن و الگوریتم­های تولید محتوا، ربات­ها می­توانند پروسه تولید محتواهای متنی یا صدایی را خودکارسازی کنند و با صرفه جویی در زمان و انرژی در حوزه­های مختلفی همچون خبرنگاری، کمک شایانی برای انسان­ها باشند.
۸- دستیار شخصی و پیشنهادات: پردازش زبان طبیعی به ربات‌ها این امکان می‌دهد که دستیار شخصی ما باشند و پیشنهاداتی براساس سلیقه و نیازهاي شخصی ما مطرح کنند. در واقع با تحلیل ورودی‌های ارائه شده از سوی کاربران و همچنین داده‌های قبلی و حساب کاربری افراد، ربات‌ها سلایق انسان‌ها را فهمیده و تلاش می‌کنند تا پیشنهاداتی مرتبط با این سلایق را ارائه دهند و در نتیجه، ربات‌ها قادر خواهند بود تا در حوزه‌هایی مانند خرید یا سرگرمی، دستیار شخصی ما شوند.


برای مطالعه بیشتر به بخش  سوم کنید


ربات‌هایی که از «پردازش زبان طبیعی» کمک می‌گیرند


حال که با برخی کاربردهای «پردازش زبان طبیعی» یا همان «NLP» در حوزه رباتیک آشنا شدید، در این بخش قصد داریم تا به معرفی ربات‌هایی بپردازیم که از «پردازش زبان طبیعی» بهره می‌گیرند. در ذیل به چند نمونه از این ربات‌ها اشاره می‌کنیم:
۱- دستیارهای شخصی: «دستیارهای شخصی» در واقع ربات­هایی هستند که برای خدمت به عنوان دستیار شخصی انسان­ها طراحی شده­اند که از این جمله می‌توان به Alexa، Google Home یا Apple HomePod اشاره کرد. این نوع ربات‌ها از «پردازش زبان طبیعی» برای فهمیدن و پاسخ دادن به دستورها و پرسشهای کاربران استفاده می­کنند. آن­ها همچنین می­توانند وظایفی همچون تهیه اطلاعات، برنامه­ریزی یادآوری­ها، پخش موسیقی، کنترل کردن وسایل خانه هوشمند و غیره را انجام دهند.
2- ربات‌های خدماتی: نوع دیگری از ربات‌ها که از «پردازش زبان طبیعی» استفاده می‌کنند، «ربات‌های خدماتی» نامیده می‌شوند. ربات‌های خدماتی، ربات‌هایی اند که در ارائه خدمات به مشتری و یا موقعیت‌های خوش‌آمدگویی مورد استفاده قرار گرفته و می‌توانند از توانایی‌های «پردازش زبان طبیعی» در جهت خدمت رسانی بهره ببرند. این نوع ربات‌ها می‌توانند استعلام‌های مشتری را فهمیده و به آن‌ها پاسخ دهند؛ همچنانکه می‌توانند اطلاعاتی درباره کالا یا خدمات خاص ارائه کرده و به کاربران در طول انجام فرآیند خاصی راهنمایی کنند.
۳- ربات‌های اجتماعی: نوع دیگری از رباتها که از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کنند، ربات‌های اجتماعی اند که از جمله این نوع ربات‌ها می‌توان به ربات‌های Pepper یا Jibo اشاره کرد. ربات‌های Pepper و Jibo از «پردازش زبان طبیعی» برای شرکت در بحث‌ها و تعامل با کاربران به روشی همچون انسانها استفاده می‌کنند. رباتهای اجتماعی همچنین می‌توانند در بحث‌ها شرکت کرده و به سؤالات پاسخ دهند؛ همچنانکه قادر هستند تا سرگرمی تولید کنند و در مواقع ضروری پشتیبانی عاطفی را به کاربرانشان ارائه دهند.
 
      تصاویری از ربات‌های اجتماعی Pepper و Jibo
4 – ربات‌های حوزه سلامت و پزشکی: از دیگر ربات‌هایی که از NLP بهره مي‌برند، می‌توان به ربات‌های حوزه سلامت و پزشکی اشاره کرد. «پردازش زبان طبیعی» به این ربات‌ها در فهمیدن علائم بیمار، پاسخ به سؤالات پزشکی، یادآوری برای مصرف داروهای مختلف و کمک در کنترل بیماران از راه دور کمک می‌کند. این ربات‌ها همچنین می‌توانند در بالا بردن همکاری بیماران و پشتیبانی متخصصین سلامت در ارائه درمان شخصی همکاری کنند.
5- ربات­های آموزشی: پنجمین نوع از ربات‌هایی که از «پردازش زبان طبیعی» بهره می‌گیرند، ربات‌هایی اند که در محیط­های آموزشی استفاده می­شوند. این نوع ربات‌ها می­توانند با بهره­گیری از «پردازش زبان طبیعی» با محصلان تعامل کرده، به ارائه توضیح پرداخته، به سوالات پاسخ داده و محتوای آموزشی تولید کنند.
۶- وسایل نقلیه خودکار: «پردازش زبان طبیعی» نقش حیاتی در سیستم‌های کنترلی دارند که با صدا فعال شده و در وسایل خودران مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع «پردازش زبان طبیعی» به رانندگان یا مسافران این امکان را می‌دهد که تنها با صحبت کردن، دستوراتی را برای مسیریابی، سرگرمی و یا کنترل شرایط جوی بدهند.
ادامه دارد...

رسانه های اجتماعی





«پردازش زبان طبیعی»
شهرزاد کعبه منور
long
برچسب‌ها

رشد اینترنت اشیاء مبتنی بر نسل پنجم تلفن همراه